Jak vydělat na videu? - StreamHosting.cz

Polski   Česky   English
Časté dotazy

Jak vydělat na videu?

Máte-li ve svém archivu kvalitní obsah, nejste daleko od toho vydělat nějaké peníze. Podívejme se na konkrétní možnosti jak na to.

Pro začátek si zrekapitulujme běžné možnosti, jak na videu vydělat:

Pro jednoduchost nyní pomiňme, že video může mít i jiné efekty, například zvýšení znalosti značky, podporu prodeje atp. Uvažujeme tedy v tomto dokumentu pouze možnosti přímého zpoplatnění

Existují čtyři hlavní kategorie možnosti přímého výdělku:

  1. prodávat reklamu
  2. prodávat související obsah do mobilních telefonů (vyzvánění, tapety, loga, ...)
  3. prodávat související předměty (DVD, upomínkové a dárkové předměty, ...)
  4. prodávat vlastní videoobsah

Ukažme si konkrétní příklady:

  • vložení reklamy (obrázku či videa) před/za vlastní přehrávaný obsah
  • vkládání textové reklamy do videa (reklamní textové titulky po celou dobu zobrazení či krátkodobé zobrazení např. 8 vteřin po začátku přehrávání)
  • zobrazení/rotování log sponzorů přenosu v horním rohu
  • zpoplatnění stažení (pouhé přehrání je zdarma)
  • zpoplatnění vyšší kvality (nízká kvalita je zdarma)
  • zpoplatnění odstranění reklam (za nějaký poplatek uvidí registrovaný uživatel bez reklam)
  • prodej souvisejících reklamních předmětu (např. při automobilové show či koncertu: oblečení, album, vyzvánění, pozadí do mobilního telefonu atp.)
  • prodej v rámci souvisejících služeb (např. provádíte-li školení či organizujete-li konferenci, je možné účastníkům v rámci ceny či za příplatek poskytnout videozáznam, náklady na záznam se Vám vrátí a zároveň získáte konkurenční výhodu)

1. Jak máme prodávat reklamu a kde ji máme vzít?

Můžete vybírat či kombinovat tyto možnosti:

a) využít mediální agentury: pokud máte opravdu zajímavý obsah, lze se domluvit s nějakou mediální agenturou, která Váš obsah převezme a svými vybudovanými kanály do něj prodá reklamu. S Vámi se pak podělí dle dohody, např. 50/50. Co znamená opravdu zajímavý obsah? Řekněme kdy máte větší množství videa (či pravidelné živé přenosy), které může mít 10.000 shlédnutí.

b) využít otevřených reklamních systému podporujících videoreklamy - pokud máte obsah v anglickém jazyce, lze využít sítě otevřených reklamních videosystémů. Bohužel v ČR, k velké škodě, zatím není žádný otevřený reklamní inzertní systém.

c) zobrazovat klasické (textové či bannerové reklamy) na stránce, kde je video přehrávané. Nevýhody: a) dané video nemůže být zobrazované na jiných serverech než je ten Váš, což může snížit počet zobrazení videa až o 2/3 b) daná reklama zpravidla nebude v kontextu s obsahem přehrávaného videa. Relevantní reklama samozřejmě má vyšší úspěch/proklikovost pro inzerenta a diváci ji nevnímají tak rušivě. Je zřejmé, že zobrazení reklamy např. na polepy aut při automobilovém závodě má vyšší efekt (jak konverzní, tak brandový) než zobrazení jakékoliv jiné nerelevantní reklamy. Výhody: a) reklamy jsou ihned dostupné b) velmi nízké náklady na spuštění.

d) vlastní prodej reklamy se v současné době zda být vhodnou cestou pro menší projekty. Ukažme si to na dvou příkladech:

  1. živý přenos - (více)náklady na živý přenos jsou obvykle v rozmezí 5-25.000,- Kč bez DPH. To je v celém rozpočtu dané akce obvykle minoritní část, přesto s mnohem větším dopadem reklamy ve videu. Na místě akce na návštěvníka útočí mnoho vjemů (vlastní akce, přátelé či jiní účastníci a velké množství reklamy). Pokud však divák sleduje video, obvykle je na něj mnohem více soustředěný. Navíc daná reklama nesoupeří s mnoha dalšími. Z těchto důvodů nebývá problém sponzorům nabídnout nový, efektivnější reklamní balíček. Takováto reklama se Vám bude lépe prodávat, pokud budete moci dokázat reálnou sledovanost vaší podobné akce z minulosti. Proto je vhodné zvážit, zda jednu či dvě akce vyzkoušet nanečisto i když ještě nemáte sponzory.
  2. záznam z konference: dle našich zkušeností má záznam z konference řádově 5x větší "návštěvnost" než osobní účast na konferenci. Zároveň reklama ve videu je mnohem výraznější, divák je více koncentrovaný a reklama nesoupeří s mnoha ostatními reklamami. Předložte svým sponzorům nabídku zobrazení reklamy, která dostane bezkonkurenční prostor jen sama pro sebe a přitom ji uvidí 5x více lidí než na konferenci? Zvažte např. i "generálního partnera přenosu" atp.

Jakým způsobem funguje zpoplatnění mobilního obsahu?

Jde-li o související elektronický mobilní obsah (vyzvánění, tapety na mobil, animace, loga, hry atp.), funguje to tak, že uživatel vybere typ svého telefonu, vybere si o co má zájem, pošle tzv. Premium SMS (která je zpoplatněna v rozmezí 3 až 79,- Kč) a obratem je mu na telefon doručena jeho objednávka. Z každé objednávky získáváte cca 2 až 8,- Kč bez DPH dle typu objednávky. Cena zřízení: od 3.000,- Kč bez DPH. Provize jsou vypláceny po dosažení hranice 3.000,- Kč.

Jak mohu prodávat související zboží?

Pokud jde o související zboží (DVD, knihy, upomínkové a dárkové předměty), je vhodné využít napojení na klasický eshop, kam si můžete sami jednoduše vkládat své zboží, psát novinky, určovat akční ceny atp. Cena zřízení: obvykle od 3.000,- do 30.000,- Kč bez DPH. Cena provozu: 200,- Kč/měs. bez DPH.

A jak na zpoplatnění vlastního obsahu?

Lze vybrat mezi jednotkovým účtováním a kreditním účtováním. Při jednotkovém platí divák provádí platbu vždy za konkrétní obsah, při kreditním účtování si nabije kredit, z kterého se mu pak podle skutečné spotřeby videa kredity odečítají. Po zaplacení částky je uživateli poskytnut obsah, buď v nechráněné podobně či omezený pomocí DRM.

Pro jednorázové akce je vhodnější jednotkové účtování, pro videopůjčovny či internetové televize kreditní účtování.

V současné době je možné využít tyto platební kanály:

  1. Premium SMS - obsah lze zpoplatnit v rozmezí 3 až 79,- Kč vč. DPH, je však také možné sčítat platby, tzn. např. uživatel odešle 3x sms a zaplatí tak 3x 79,- Kč. Výhodou PSMS je jejich jednoduchost a prakticky stoprocentní penetrace mobilních telefonů. Bohužel je možné PSMS použít pouze pro české mobilní operátory, což omezuje možné příjmy ze zahraničních diváků. Zásadnější nevýhodou PSMS je nízká provize, jelikož většinu si nechávají mobilní operátoři. Provize z PSMS se zvyšuje společně s cenou PSMS a pohybuje se od cca 14% z 3,- Kč přes 21% u 15,- Kč po 38% u PSMS v ceně 79,- Kč (vše včetně DPH).
    Cena za zřízení: 3.000,- Kč za každou akci nebo 10.000,- Kč za zpřístupnění administračního rozhraní.

  2. Kreditní karty - obsah lze zpoplatnit libovolně, banky si nechávají zhruba 3% z každé platby. Výhodou je dostupnost služby pro všechny (i zahraniční) majitele platebních karet, nevýhodou to, že část platebních karet má díky výchozímu nastavení banky zablokované transakce přes internet.
    Cena za zřízení: od 3.000,- Kč dle konkrétního poskytovatele akceptace platebních karet

Kromě výše uvedených cen za každý platební kanál je nutné uhradit jednorázový poplatek za nastavení a aktivaci platebního rozhraní ve výši 10.000,- Kč.
Veškeré ceny jsou uvedeny bez DPH.

 

Pro bližší informace nás neváhejte kontaktovat.

25.02.2009

Komentáře k článku

Nový příspěvek